Narrow your search

Library

KDG (43)

AP (42)

VUB (30)

Arteveldehogeschool (24)

VIVES (21)

Odisee (20)

UCLL (18)

Thomas More Kempen (17)

KU Leuven (8)

PXL (8)

More...

Resource type

book (62)

digital (30)

object (1)


Language

English (54)

Dutch (34)

French (1)

German (1)


Year
From To Submit

2019 (90)

Listing 1 - 10 of 90 << page
of 9
>>
Sort by

Book
Causality and Development
Authors: ---
ISBN: 9783030024932 Year: 2019 Publisher: Cham Springer International Publishing :Imprint: Springer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Digital
Causality and Development : Neo-Eriksonian Perspectives
Author:
ISBN: 9783030024932 Year: 2019 Publisher: Cham Springer International Publishing

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The third book in Young’s unique trilogy on causality and development continues to locate and define the central role of causality in biopsychosocial and network/systems development, and as a unifying concept of psychology itself. As a way of discussing causality, in general, initially, the book focuses on the acquisition of handedness and hemispheric specialization in infancy and childhood, and their relations to the development of cognition, language, and emotion, in particular. The second part of the book elaborates an innovative 25-step Neo-Eriksonian model of development across the life course based on a Neo-Piagetian model covered in the previous books, completing a step-by-step account of development over the lifespan cognitively and socio-emotionally. It builds on the concept of neo-stage, which is network-based. From this conceptual synthesis, the author’s robust theory of development and causality identifies potential areas for psychological problems and pathology at each developmental step as well as science-based possibilities for their treatment. This elegant volume: Presents a clear picture of the development of handedness and laterality in more depth than has been attempted in the literature to date. Traces the causal concepts of activation-inhibition coordination and networking in the context of development. Describes in depth a novel 25-step Neo-Eriksonian lifespan model of development. Reviews relevant research on Piagetian and Eriksonian theories in development. Emphasizes the clinical utility of the described 25-step Neo-Eriksonian approach to lifespan development. A significant step in understanding this highly nuanced subject and synthesizing a broad knowledge base, Causality and Development will find an interested audience among developmental psychologists, mental health practitioners, academics, and researchers.chers. .


Book
Het perfecte kind : wat hebben kinderen in deze tijd en prestatiemaatschappij nodig om gelukkig te zijn?
Author:
ISBN: 9789079603497 Year: 2019 Publisher: Steenwijk 248Media Uitgeverij

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

We leven in een prestatiemaatschappij. De druk die zowel ouders als kinderen ervaren, is groot. Door deze prestatiedruk, de hoge verwachtingen en de daarmee gepaard gaande stress en (faal)angst haken kinderen en jongeren vroegtijdig af en komen ze nauwelijks tot bloei. Dat is een zorgelijke ontwikkeling. Wat is er nodig om die ontwikkeling te keren? In het onderwijs, in de maatschappij of juist in onszelf? Wat hebben kinderen in deze tijd nodig om op te kunnen groeien tot veerkrachtige, zelfverantwoordelijke en gelukkige mensen?&#13;&#13;We bevinden ons op een kantelpunt naar een nieuw tijdperk. Er dient zich een nieuwe bewustzijnsfase aan, een nieuw wereldbeeld waarin innerlijke en collectieve ontplooiing van mensen centraal komen te staan. Dat vraagt om andere benaderingen en andere oplossingen, ook in het opvoeden van kinderen.&#13;&#13;Het perfecte kind is een hoopgevend, inzichtgevend, maar ook praktisch boek, dat ouders en (mede)opvoeders kan inspireren kinderen en zichzelf te geven wat ze in deze tijd het meeste nodig hebben. Het is te zien als een vorm van positieve psycho-educatie en biedt handvatten voor ontwikkeling.


Digital
Psychologie en pedagogiek van het jonge kind : over ontwikkeling, stimulering en vorming
Authors: --- ---
ISBN: 9789023255840 9789023256335 Year: 2019 Publisher: Assen Uitgeverij Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Psychologie en pedagogiek van het jonge kind biedt een perspectief op wat opvoeding en onderwijs voor kinderen van nul tot ongeveer tien jaar zou moeten inhouden. Wat houdt de groei 'van binnen naar buiten' in, hoe verhouden zich meedoen en stimuleren respectievelijk onderwijzen en leren? Kortom: hoe verloopt het verband tussen 'laten groeien' en 'leiden'? De baby-, dreumes-, peuter- en kleuterfasen en de eerste schooljaren worden zowel vanuit de praktijk als theoretisch behandeld. In de praktisch getinte hoofdstukken gaat het, geïllustreerd aan vele casussen, over fase typerende gedragskenmerken en hoe je je daar pedagogisch toe moet verhouden. In de theoretische hoofdstukken wordt aandacht besteed aan de rol van de cultuur en hoe de school kan bijdragen aan de vorming van (cultuur)kritische volwassenheid. Tevens wordt de systeemtheorie voor de kleine kind-periode beschreven en de betekenis van de eerste symptomen van zelfreflectie tijdens de kleuterjaren. Daarbij wordt duidelijk hoe de kanteling van kleuter naar schoolkind zich voltrekt, en waarin de opvoeding daarná verschilt van die van daarvóór. Ook komt aan de orde hoe zich al vroeg de drievoudige relatie ontwikkelt tussen kind, het andere en de ander. Een nog zelden besproken ontwikkeling, die vooruitwijst naar de latere leerling-leerstof-docentrelatie in het onderwijs.Als schoolkinderen rond hun negende jaar rekenen, schrijven en lezen op 'aanvankelijk' niveau beheersen, zijn ze klaar voor de eigenlijke algemene vorming. Het boek eindigt hier. Het heeft dan één van de boeiendste perioden van de persoonlijkheidsontwikkeling behandeld. Het boek is geschreven voor hbo-studenten (Pabo, SPW, SPH, pedagogiek) die binnen hun opleiding te maken krijgen met leer- en ontwikkelingspsychologie, pedagogiek en/of onderwijskunde. Ook ouders kunnen er hun voordeel mee doen: de praktische hoofdstukken zijn herkenbaar, de theoretische zijn helder en inzicht verrijkend.


Book
Ontwikkelingspsychologie voor leerkrachten basisonderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9789023256328 9789023256403 Year: 2019 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kinderen begeleiden en stimuleren is boeiend, aantrekkelijk en uitdagend. Er speelt zich in de basisschoolperiode dan ook enorm veel af op het gebied van leren, evenals op sociaal en emotioneel gebied. Kennis van de processen die zich in de basisschoolperiode voltrekken is voor de (aankomende) leerkracht dan ook essentieel.Ontwikkelingspsychologie voor leerkrachten basisonderwijs biedt deze kennis op een manier die dicht bij de dagelijkse praktijk op de basisschool staat. In de tekst en in het digitale lesmateriaal op www.lerarencampus.nl staan herkenbare voorbeelden en opdrachten over echte kinderen, vanuit de praktijk van het onderwijs en daarvoor ook direct toepasbaar. De tekst is deels gebaseerd op het succesvolle boek 'De ontwikkeling van het kind' van Frank C. Verhulst. Per leeftijdsfase (kleuter, 6-9 jaar en 9-12 jaar) bespreken de auteurs de belangrijkste ontwikkelingen op lichamelijk, sociaal-emotioneel en cognitief gebied. Bij elke leeftijdsfase is in de herziene vierde druk de toenemende invloed van multimedia beschreven.Actuele onderwerpen als genderontwikkeling, hersenontwikkeling, neurocognitieve ontwikkeling, mindset en een andere kijk op ontwikkelingspsychologen komen aan de orde. In deze vierde druk is de hechtingstheorie van Bowbly opnieuw opgenomen op uitdrukkelijk verzoek van docenten ontwikkelingspsychologie die het boek in hun opleiding gebruiken.Ten slotte biedt Ontwikkelingspsychologie voor leerkrachten basisonderwijs een aansprekende autobiografische aanpak, die meer inzicht biedt in het eigen functioneren als leerkracht met kinderen. Ook de reflectie- en portfolio-opdrachten bieden hiertoe de middelen. Een uitstekend boek voor pabo-studenten, en ook zeer bruikbaar voor leerkrachten die in het basisonderwijs werken.(Bron: http://webwinkel.vangorcum.nl/NL_toonBoek.asp?PublID=5185-0)


Book
Het geheime leven van het tienerbrein : hoe we onszelf uitvinden
Author:
ISBN: 9789057125140 9057125145 Year: 2019 Publisher: Amsterdam Nieuwezijds

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe ontwikkelt het brein van kinderen en pubers zich, en welke processen spelen daarbij een rol? Waarom zijn intense vriendschappen met leeftijdgenoten zo belangrijk voor tieners? Hoe komt het dat tieners gemakkelijker buitensporige risico?s nemen? En waarom ontstaan veel psychische stoornissen al tijdens de puberteit? Veelbekroond neurowetenschapper Sarah-Jayne Blakemore beschrijft de nieuwste wetenschappelijke inzichten in het tienerbrein. Ze laat zien hoe het tienerbrein zich ontwikkelt, hoe die ontwikkeling ons gedrag beïnvloedt en welke factoren uiteindelijk bepalen wie we worden. De adolescentie is een periode van kwetsbaarheid, maar ook van enorme creativiteit. In die fase van onze ontwikkeling leggen we de basis voor ons zelfbewustzijn en vinden we onszelf uit. Dit boek is een must voor iedereen die wil begrijpen wat er omgaat in tieners en jongeren en waarom ze zich gedragen zoals ze doen. Winnaar van de Royal Society Insight Investment Science Book Prize 2018?Boeiend en interessant (...) Door het lezen van dit boek begrijp je je kinderen en je vroegere zelf beter.? ? The Times ?Verfrissend en geruststellend luchtig en helder in toon en aanpak (...) een leuk, toegankelijk en inzichtelijk boek van een auteur die aan de top staat van haar vakgebied.? ? The Lancet (Bron: https://www.nieuwezijds.nl/Boek/9789057125140/Het-geheime-leven-van-het-tienerbrein/)


Book
Wat baby's nodig hebben : De blauwdruk van een baby
Author:
ISBN: 9789082200829 Year: 2019 Publisher: Hoorn Noest

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het basishandboek voor elke nieuwe moeder ‘Had ik dít maar geweten vóórdat ik kinderen kreeg.’ …Die zin schiet bij menig ouder regelmatig door het hoofd. En alhoewel iedere ouder leert door te ervaren, door het zelf te doen met héél veel vallen en héél veel opstaan, is het toch wel fijn dat er af en toe een boek verschijnt dat je kan behoeden voor de grootste valkuilen. ‘Wat baby’s nodig hebben’ is zo’n boek. Sterker nog, het kan zomaar het enige boek zijn dat je echt nodig hebt voor dat eerste te gekke, maffe, spannende, soms slopende jaar met je baby. Melanie Visscher heeft namelijk al het voorwerk voor je gedaan; ze las stapels boeken en recent wetenschappelijk onderzoek en combineerde al die kennis in kant en klare leesbare brokken. Over hoe het brein van je baby werkt, bijvoorbeeld, en waarom hij huilt en (niet) slaapt. Over hoe jullie eigenlijk één blijven, ook na de geboorte. En, vooral, hoe je als moeder je verstand behoudt door juist je rationele ik even te parkeren bij de rest van je pre-kroost leven. Let your monkey do it. Want onze blauwdruk, hoe we door moeder natuur geprogrammeerd zijn, weet eigenlijk heel goed hoe het ‘hoort’. De belangrijkste boodschap in dit boek: vertrouw op jou


Digital
Vallen en opstaan in de adolescentie : een overzicht van de ontwikkeling van 12 tot 25 jaar
Author:
ISBN: 9036823625 9789036823616 9789036823623 Year: 2019 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek biedt een uniek overzicht van onderzoek naar de ontwikkeling van jonge mensen van 12 tot 25 jaar. Het geeft inzicht in welke problemen van adolescenten blijvend zijn en welke vanzelf weer overgaan. Het boek is bedoeld voor BIG-geregistreerde psychologen en pedagogen, psychiaters, leraren, (huis)artsen, hulpverleners, therapeuten, onderzoekers, hbo- en wo-studenten en andere professionals met interesse in de ontwikkeling van jongeren.&#13;Ontwikkeling in de adolescentie is het eerste boek dat systematisch naar ontwikkeling van adolescenten kijkt. Het geeft antwoord op vragen als: hoe ontwikkelen angst en depressie zich bij jongeren? Hoe zit het met hun persoonlijkheid en identiteit? Waarom hebben sommige jongeren veel ruzie met hun ouders en anderen nooit? Waarom zijn sommigen agressief en anderen rustig? En blijft dat zo als ze ouder worden? &#13;&#13;Het boek laat acht fundamentele patronen van ontwikkeling zien bij jongeren uit verschillende landen. Deze patronen maken duidelijk waarom de meeste jongeren zich positief ontwikkelen gedurende de adolescentie. Maar ze verhelderen ook waarom een substantiële minderheid daar niet in slaagt. Ook geeft het boek een beknopte inleiding in de theorieën over de ontwikkeling van het ik, persoonlijke relaties en probleemgedrag van adolescenten. Daarnaast bespreekt het boek de verschillende manieren waarop we ontwikkeling kunnen bestuderen


Book
Psychologie en pedagogiek van het jonge kind : over ontwikkeling, stimulering en vorming
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789023255840 9789023256335 Year: 2019 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Psychologie en pedagogiek van het jonge kind biedt een perspectief op wat opvoeding en onderwijs voor kinderen van nul tot ongeveer tien jaar zou moeten inhouden. Wat houdt de groei van binnen naar buiten in, hoe verhouden zich meedoen en stimuleren respectievelijk onderwijzen en leren? Kortom: hoe verloopt het verband tussen laten groeien en leiden?De baby-, dreumes-, peuter- en kleuterfasen en de eerste schooljaren worden zowel vanuit de praktijk als theoretisch behandeld.In de praktisch getinte hoofdstukken gaat het, geïllustreerd aan vele casussen, over fase typerende gedragskenmerken en hoe je je daar pedagogisch toe moet verhouden.In de theoretische hoofdstukken wordt aandacht besteed aan de rol van de cultuur en hoe de school kan bijdragen aan de vorming van (cultuur)kritische volwassenheid. Tevens wordt de systeemtheorie voor de kleine kind-periode beschreven en de betekenis van de eerste symptomen van zelfreflectie tijdens de kleuterjaren. Daarbij wordt duidelijk hoe de kanteling van kleuter naar schoolkind zich voltrekt, en waarin de opvoeding daarná verschilt van die van daarvóór.Ook komt aan de orde hoe zich al vroeg de drievoudige relatie ontwikkelt tussen kind, het andere en de ander. Een nog zelden besproken ontwikkeling, die vooruitwijst naar de latere leerling-leerstof-docentrelatie in het onderwijs.Als schoolkinderen rond hun negende jaar rekenen, schrijven en lezen op 'aanvankelijk' niveau beheersen, zijn ze klaar voor de eigenlijke algemene vorming. Het boek eindigt hier. Het heeft dan één van de boeiendste perioden van de persoonlijkheidsontwikkeling behandeld.Het boek is geschreven voor hbo-studenten (Pabo, SPW, SPH, pedagogiek) die binnen hun opleiding te maken krijgen met leer- en ontwikkelingspsychologie, pedagogiek en/of onderwijskunde. Ook ouders kunnen er hun voordeel mee doen: de praktische hoofdstukken zijn herkenbaar, de theoretische zijn helder en inzicht verrijkend.(Bron: http://webwinkel.vangorcum.nl/NL_toonBoek.asp?PublID=5178-0)


Book
Ontwikkelingspsychologie voor leerkrachten basisonderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9789023256328 9789023256403 Year: 2019 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kinderen begeleiden en stimuleren is boeiend, aantrekkelijk en uitdagend. Er speelt zich in de basisschoolperiode dan ook enorm veel af op het gebied van leren, evenals op sociaal en emotioneel gebied. Kennis van de processen die zich in de basisschoolperiode voltrekken is voor de (aankomende) leerkracht dan ook essentieel.Ontwikkelingspsychologie voor leerkrachten basisonderwijs biedt deze kennis op een manier die dicht bij de dagelijkse praktijk op de basisschool staat. In de tekst en in het digitale lesmateriaal op www.lerarencampus.nl staan herkenbare voorbeelden en opdrachten over echte kinderen, vanuit de praktijk van het onderwijs en daarvoor ook direct toepasbaar. De tekst is deels gebaseerd op het succesvolle boek 'De ontwikkeling van het kind' van Frank C. Verhulst. Per leeftijdsfase (kleuter, 6-9 jaar en 9-12 jaar) bespreken de auteurs de belangrijkste ontwikkelingen op lichamelijk, sociaal-emotioneel en cognitief gebied. Bij elke leeftijdsfase is in de herziene vierde druk de toenemende invloed van multimedia beschreven.Actuele onderwerpen als genderontwikkeling, hersenontwikkeling, neurocognitieve ontwikkeling, mindset en een andere kijk op ontwikkelingspsychologen komen aan de orde. In deze vierde druk is de hechtingstheorie van Bowbly opnieuw opgenomen op uitdrukkelijk verzoek van docenten ontwikkelingspsychologie die het boek in hun opleiding gebruiken.Ten slotte biedt Ontwikkelingspsychologie voor leerkrachten basisonderwijs een aansprekende autobiografische aanpak, die meer inzicht biedt in het eigen functioneren als leerkracht met kinderen. Ook de reflectie- en portfolio-opdrachten bieden hiertoe de middelen. Een uitstekend boek voor pabo-studenten, en ook zeer bruikbaar voor leerkrachten die in het basisonderwijs werken.(Bron: http://webwinkel.vangorcum.nl/NL_toonBoek.asp?PublID=5185-0)

Listing 1 - 10 of 90 << page
of 9
>>
Sort by